
Duela gutxi, Gaztela eta Leongo Auzitegi Nagusiko Administrazioarekiko Auzien Salak (egoitza Valladoliden), 2016ko irailaren 30eko 274/2016 Apelazioko Errekurtsoaren Ebazpenak berriz aztertu ditu, kaudimengabezia kasuan, hartzekodunen konkurtso-deklarazioaren eskaera faltaren intzidentzia eta administratzaileen erantzukizuna gizarte-segurantzako zorrak izateagatik.
- 22/2003 Konkurtsoko Legearen 5. artikuluak honako hau dio:
1. Zordunak konkurtso-deklarazioa eskatu beharko du bere kaudimengabezia-egoeraren berri izango zukeen edo izan beharko zukeen egunetik hurrengo bi hilabeteko epean.
2. Kontrako frogarik ezean, zordunak bere kaudimengabezia-egoeraren berri izan duela uste izango da, 2. artikuluko4. atalaren arabera, nahitaezko konkurtso-eskaera bat egiteko oinarri izan daitekeen gertaeretako bat izan denean, eta, haren 4. paragrafoan aurreikusitakoren bat izanez gero, dagokion epea igaro denean.
- Eta aurrekoarekin lotuta, 22/2003 Konkurtsoko Lege beraren 2. artikuluaren arabera:
1. Konkurtso-deklarazioa beharko da, zordun arrunta kaudimengabea den kasuetan.
2. Kaudimengabezia-egoeran dago betebehar galdagarriak erregularki bete ezin dituen zorduna.
3. Konkurtso-deklarazioaren eskaera zordunak aurkezten badu, bere zorpetzea eta kaudimengabezia-egoera, unekoa edo hur-hurrekoa, justifikatu beharko du. Hur-hurreko kaudimengabezia-egoeran egongo da bere betebeharrak erregularki eta puntu-puntuan ezin beteko dituela aurreikusten duen zorduna.
4. Konkurtso-deklarazioaren eskaria hartzekodun batek aurkeztu badu, eskari horren oinarria exekuzioa edo premiamendua agintzen duen titulua izan behar da, baldin eta enbargoaren ondoren ez badago ordainketa egiteko adina ondasun askerik, edo ondorengo inguruabarretatik bat gertatzen bada:
1. Zordunaren betebeharren ordainketa arrunta largestea.
2. Egiteke dauden exekuzioen ondoriozko enbargoak izatea, eta horiek zordunaren ondarea ukitzea orokorrean.
3. Zordunak bere ondasunak ostentzea, edo arinegi nahiz modu galgarrian likidatzea.
4. Hurrengo betebehar motaren bat ez betetzea orokorrean: konkurtso-eskaeraren aurreko hiru hilabeteetako tributu-betebeharrak ordaintzea, epealdi berean Gizarte Segurantzako kuotak eta baterako beste zerga-bilketak ordaintzea; azken hiru hilabeteetako soldatak, kalte-ordainak eta lan-harremanen ondoriozko beste ordainsariak ordaintzea.
- Arau horien arabera, Gizarte Segurantzako kuotak ez ordaindu ezean, enpresa kaudimengabezia-egoeran dagoela ulertzen da, ezin izan baitu erregularki Gizarte Segurantzarekin dituen betebeharrak bete. Iuris tantum presuntzioa da, eta beraz, aurkako froga onartzen du, fase administratiboan edo judizialean eman behar dena.
- Horrek guztiak berekin dakar enpresak konkurtso-deklarazioa eskatzeko betebeharra kaudimengabezia-egoeraren berri izango zukeen edo izan beharko zukeen egunetik hurrengo bi hilabeteko epean betetzen ez badu, kontuan hartuta eskaera horren erabakia administratzaileei legokiekeela, Kapital Elkarteen Legeko (uztailaren 2ko 1/2010 Legegintzako Errege Dekretua) 365.1. artikuluan eta Konkurtso Legearen 3.1. artikuluan ezarritakoaren arabera (suposatuz, aurkako frogarik ezean, Konkurtso Legeko 5.2. artikuluan ezarritakoaren arabera):
Konkurtso-deklarazioa eskatzeko betebehar hori ez betetzeak berekin dakar enpresako administratzaile solidarioa izatea Gizarte Segurantzarekin dauden zorren erantzule solidarioa, Kapital Sozietateen Legeko 367. artikuluan ezarritakoaren arabera (Administratzaileak desegitearen legezko kausaren gertaeren ondorengo betebehar sozialen erantzule solidario izango dira, baldin eta bi hilabeteko epean desegite-hitzarmena hartzeko batzar nagusia deitzeko betebeharra betetzen ez badute, hala nola desegite judiziala edo, hala balegokie, sozietatearen konkurtsoa eskatzen ez badute bi hilabeteko epean, batzarra egiteko aurreikusitako egunetik hasita, hori eratu ez denean, edo batzar-egunetik hasita, hitzarmena desegitearen kontrakoa izanez gero. 2. Kasu horietan, eskatutako betebehar sozialak sozietatea desegitearen legezko kausaren gertaeraren ondoren gertatutakotzat joko dira, baldin eta administratzaileek lehenagokoak direla egiaztatzen ez badute.
Kasu horietarako, indarrean dagoen Gizarte Segurantzako Lege orokorreko (urriaren 30eko 8/2015 Legegintzako Errege Dekretua) 18.3. artikuluak honako hau ezartzen du: «Kotizatzeko eta Gizarte Segurantzako gainerako baliabideen ordainketa egiteko betebeharra betetzeko erantzule dira pertsona fisiko edo juridikoak edo pertsonalitaterik gabeko entitateak, erregimen eta errekurtso bakoitzeko arau erregulatzaileek hura ordaintzeko betebeharra zuzenean esleitzen dizkietenak, eta gainera, erantzule solidario direnak,haien subsidiario edo mortis causa oinordeko, erantzukizun horiek zehazten dituzten gertaerak, omisioak, negozioak edo egintza juridikoak direla kausa, Gizarte Segurantzako betebeharrei buruzko edo haiek berariaz baztertzen ez dituen Lege mailako edozein arauak edo legeen kontrakoak ez diren itunak eta hitzarmenak aplikatuz. Erantzukizuna solidario, subsidiario edo mortis causa deklaratu eta eskatu egingo da lege honetan eta bera garatzeko araudian ezarritako zerga-bilketako prozeduraren bidez».
Ildo beretik jo du Salak berak 2015eko otsailaren 19ko epaian (apelazioko errekurtsoa, 224/2014 zk.), Gaztela eta Leongo Auzitegi Nagusiko Administrazioarekiko Auzien Salak (egoitza Burgosen) 2013ko azaroaren 8ko epaian (19/2012 errekurtsoa), eta Andaluziako Auzitegi Nagusiko Salak (egoitza Sevillan) 2016ko apirilaren 28ko epaian (400/2013 errekurtsoa), besteak beste.
JOSE ANGEL MORAL. MUTUALIAKO LEGE-AHOLKULARITZAKO ABOKATUA
