2018/02/22
Langile Komisioen Zerbitzu Federazioak gatazka kolektiboa abiarazi zuen DEUTSCHE BANK SAE enpresaren aurka, honakoak zehazteko; enpresak langileek egiten duten benetako lanaldiaren erregistroko sistema bat ezarri behar duen, aplika daitezkeen enpresa-itunetan zein sektoreko hitzarmenean adostutako ordutegiak betetzen direla egiaztatzeko. Gatazka kolektiboaren prozedura hori dela eta, Auzitegi Nazionaleko lan-arloko Salak auto bat eman zuen, 2018ko urtarrilaren 19an. Bertan, auzi hori ebatzi aurretik, Europako Justizia Auzitegiari (EJA) hiru arazo prejudizial planteatzea hitzartzen da, honakoa erabaki dezan: Langileen Estatutuaren (LE) 34. eta 35. artikuluetan jasotako araudi nazionala, jurisprudentziako doktrinak interpretatu izan duenaren arabera, lanaldi osoko langileen lanaldiaren eta atseden-egunen iraupen-mugei buruzko Europako Araudiarekin bat datorren. Muga horiek Europako Parlamentuaren eta Kontseiluaren 2003ko azaroaren 4ko 2003/88/CE Zuzentarauaren 3., 5. eta 6. artikuluetan xedatzen dira.
Auzitegi Nazionalak adierazi duenez, «Auzitegi Gorenak, zeinaren doktrina errepikatuak barne-zuzenbidearen iturrien sistema osatzen duen (Kode Zibilaren 1.6 artikulua), 2017-03-23 eta 2017-04-20ko epaietan ezarri zuen betebehar hori ezin dela araudiaren arabera ebatzi; soilik lanaldi partzialeko langileen kasuan gerta daiteke –LE, 12.4 art.–, enpresan aparteko orduak egiten badira –LE, 35.5 art.–, bai eta jarduera horren sektoreen legeria espezifikoak berariaz eskatzen badu».
Barne-zuzenbideari dagokionez Auzitegi Nazionalak jarraitu behar duen interpretazioa hori denez, Europako Justizia Auzitegiari arazo prejudiziala aurkezteko arrazoiak daudela uste du. Besteak beste, hauek:
«Azaldu dugun LEren 34. eta 35. artikuluen interpretazioan oinarrituta, eta lanaldi osoko langileei dagokienez, hauek dira ondorioak:
Europako Juztizia Auzitegiaren erantzuna itxaroten dugun bitartean, ez dugu ahaztu behar aurrera doala Euskal Sozialistak Legebiltzar-taldeak aurkeztu zuen legegintza-ekinbidea, 2017ko ekainaren 20an onartua eta 2017ko ekainaren 23an Gorteetako Aldizkari Ofizialean argitaratua; 2017-10-27tik, Lan eta Gizarte Segurantza Batzordean dago, zuzenketak egiteko. Urtez urte luzatu da epea, eta indarrean dagoen azkenekoa 2018ko otsailaren 13koa da.
Legegintza-ekinbidearen helburua da, Langileen Estatutuaren 34. artikulua aldatuz, lanaldi osoaren erregistroa dagoeneko lanaldi partzialerako dagoen erregulazioarekin alderatzea. Horrez gain, Gizarte-Ordenako Arau-Hauste eta Zigorrei buruzko Legea (LISOS) aldatzen du, ez-betetzea arau-hauste larri bezalazigortzeko, 626 eta 6.250 euro arteko isun-zehapenarekin.
Susana Castaños del Molino